Comença amb una frase d'un poeta anglès preromàntic William Blake. La paraula clau de la cita és Tristeses. Aquesta cita introdueix el que serà el tema general de la segona part, que d'una banda és la decadència familiar i de l’altra les penes i les morts que acabaran desfent la família.
La primera part tenia un ordre cronològic, un temps real. A la segona part hi ha dos temps diferents. El temps exterior, que continua estant ordenat, i el temps interior dels personatges (sobretot la primera generació). Aquest segon temps comença a tenir un paper molt important. Es podria dir que són els records.
A nivell d'estructura de capítols, consta de 21.
Capitol I - III
Introdueixen la segona part. El I i el II presenten un personatge que és el notari Riera per primera vegada focalitzat, i a partir dels seus records coneixem detalls de la història d'amor que ja s'ha acabat entre ell i Teresa. Al llarg d'aquests dos capítols hi ha molts objectes i moments simbòlics. com va començar la relació entre ells dos. Sabem que Eulàlia va endevinar la relació.
p 200 : Reflexiona des de la vellesa sobre el que ha estat la seva vida i el seu amor.
És una novel·la feta des de l’òptica de la vellesa.
El motiu de la visita del notari a Teresa és la modificació del testament.
En el III, es focalitza en un personatge secundari, el professor de piano. A més de les minyones, l'allunyament de l'acció el fan també la senyoreta Rosa i el professor de piano.
En aquest capítol descobrirà qui és la mare de Maria (es desvetlla el secret).
Capítol IV – VI
Focalitzen a l’Eladi, l’Armanda i l’Eulàlia. Cadascun d’ells amb les seves angoixes, els seus records i el seu passat.
En en capítol IV es la relació entre Eladi i una minyona. Ell reprodueix l’escena de la nit de noces moltes vegades amb diferents minyones (petó al peu de Sofia)
L’avellana que ell agafa i es posa a la butxaca, que és petita i que dins no hi ha res simbolitza la seva relació amb les dones.
En el capítol V sabem que Armanda és la única minyona que obté un regal d’Eladi. Les arracades són el símbol de la relació entre ells.
La senyoreta Rosa sempre ha volgut ser amant del senyoret Eladi.
En el capítol VI coneixem la història de l’Eulàlia. Queda vídua d’en Rafael, que l’assassinen en l’època del pistolerisme (1917-1920) i que finalment ella troba l’amor definitiu en el seu cunyat Quim. El Tartuf de Molière simbolitza la relació entre ells dos.
Hi ha una mena de premonició negativa sobre Maria, amb la seva mirada. Eulàlia diu que la veu una mica diabòlica, capaç de tot.
Capítols VII- IX
L’autora ens posa al dia amb la Sofia , i a través d’un personatge secundari introdueix el que serà l’inici de la tragèdia familiar.
En el capítol VII Sofia ha anat escalant posicions en la casa i se sent la mestressa de tot. És un personatge que simbolitza el diner i el poder (materialisme).
Sabem que quan van adoptar Maria va intentar captar el seu amor per tal d’allunyar-la d’Eladi.
A través de Sofia sabem que a Eladi li agrada llegir Proust.
El capítol acaba amb una anticipació del que passarà a continuació.
En el capítol VIII la senyoreta Rosa, després de tres mesos, està a punt de marxar de la casa. Recorda els anys plens de frustracions allà. Mai va ser l’amant d’Eladi, no es casarà amb Marcel. Els nens s’han burlat d’ella sempre i per tota la frustració que ha viscut decideix venjar-se. Parla amb Eladi sobre la relació entre Ramon i Maria.
En el capítol IX Eladi decideix anar a buscar els seus fills que estan d’estiueig a la platja amb uns amics, però és tan mediocre i té tanta poca personalitat que és incapaç de plantar cara als problemes i acaba tornant a casa.
P 241-242 Reflexió de l’Eladi en estil indirecte lliure (visió decebedora de la vida)
Capítols X – XII
Veiem per una banda, en el X la passió i l’enamorament de Ramon i Maria, i en els dos següents capítols la confessió de la veritat i l’incest es posa en evidencia que s’han de separar i es posa en evidència també la tragèdia que vindrà.
El capítol X està escrit en estil indirecte lliure i també te molts fragments de monòleg de Ramon, focalitzat en ell. Veu a Maria com a Venus. Hi ha el sentiment de gelosia cap a Marius (amic dels germans).
P 247 Recorda en Jaume quan eren petits i el veu juntament amb Marius com l’enemic de la parella que formen Ramon i Maria.
Maria treu la casa de nines. És el final de la infantesa, quan ella descobreix l’amor.
El capítol XI està focalitzat en Ramon. S’acomiada de tota la casa i s’emporta amb ell el cos sense cap del senyor de la casa de nines. Marxa a casa de Marina Riera.
En el capítol XII Maria descobreix que són germans i s’acomiada de tota la casa, ressegueix el viatge que fa Ramon en despedir-se també
Capítols XIII – XV
En el capítol XIII Eladi va a veure el notari Riera per exposar-li la situació i el motiu es que el notari dongui diners al seu fill Ramon. Eladi és incapaç d’enfrontar-se al seu fill i no el va a veure mai. Riera s’adona de com n’és de mediocre Eladi i sent pena per Teresa.
En el capítol XIV Maria determina acabar amb la seva vida, i tot el capítol és un altre camí que fa a través del jardí, de la casa i de la sala de l’àvia. Apareixen símbols com la forca, el braçalet, la foto de Lady Godiva i finalment va a la teulada on anaven amb Ramon i es llança com si es llances al mar.
L’aigua i el mar són símbols de la mort en tota la novel·la.
En el capítol XV, una minyona descobreix la sang en el llorer.
En llorer és un símbol de mort i també d’immortalitat.
Capítols XVI - XVIII
El comiat de Maria
En el capítol XVI es focalitza Armanda a través de Sofia. Armanda recorda els detalls de la mort de Maria, Recorda un moment del passat, quan Maria va voler agafar un ganivet per matar a la seva mare.
Sofia s'alegra de que mAria hagi mort, i Eladi està vençut. Sofia crema les cartes de Lluís Roca.
El capítol XVII està centrat en la llosa. Eladi ja no llegeix, només crema els retrats d'en Ramon i la Maria. Fa fer una llosa de marbre per posar al peu del llorer per recordar a Maria.
Remanant la llibreria troba el diari de Valldaura, on hi ha escrit que Valldaure veu el seu món com una bola d'or, que estima a Bàrbara i odia haver desviat l'amor de Teresa.
En el capítol XVIII es torna a insistir en el costum que té Eladi d'espiar a les minyones.
Capítols XIX - XXI
En el capítol XIX, Eladi mor d'una forma extranya, amb una ampolleta buida.
Armanda sempre li ha estat fidel.
A Sofia no li sap greu la mort del seu marit.
En el capítol XX, Sofia llença l'ampolleta d'Eladi. Mesos després, en el lloc del peu on Eladi li havia fet un petó a la nit de casats, li surt una taca, que simbolitza la vida de casats tan buida d'amor que van tenir.
El capítol XXI és el capítol dels somnis. S'anuncia com serà la tercera part.
S'expliquen dos somnis, el de Teresa, en el qual apareixen Miquel Masdéu, Salvador i el notari Riera, i el d'Armanda, en el qual hi ha un angel que és Eladi.
El comiat de Maria
En el capítol XVI es focalitza Armanda a través de Sofia. Armanda recorda els detalls de la mort de Maria, Recorda un moment del passat, quan Maria va voler agafar un ganivet per matar a la seva mare.
Sofia s'alegra de que mAria hagi mort, i Eladi està vençut. Sofia crema les cartes de Lluís Roca.
El capítol XVII està centrat en la llosa. Eladi ja no llegeix, només crema els retrats d'en Ramon i la Maria. Fa fer una llosa de marbre per posar al peu del llorer per recordar a Maria.
Remanant la llibreria troba el diari de Valldaura, on hi ha escrit que Valldaure veu el seu món com una bola d'or, que estima a Bàrbara i odia haver desviat l'amor de Teresa.
En el capítol XVIII es torna a insistir en el costum que té Eladi d'espiar a les minyones.
Capítols XIX - XXI
En el capítol XIX, Eladi mor d'una forma extranya, amb una ampolleta buida.
Armanda sempre li ha estat fidel.
A Sofia no li sap greu la mort del seu marit.
En el capítol XX, Sofia llença l'ampolleta d'Eladi. Mesos després, en el lloc del peu on Eladi li havia fet un petó a la nit de casats, li surt una taca, que simbolitza la vida de casats tan buida d'amor que van tenir.
El capítol XXI és el capítol dels somnis. S'anuncia com serà la tercera part.
S'expliquen dos somnis, el de Teresa, en el qual apareixen Miquel Masdéu, Salvador i el notari Riera, i el d'Armanda, en el qual hi ha un angel que és Eladi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada